Muhammad Abu Bakr Muslih

Abstract

While there have been attempts to develop the course of Islamic Culture in a number of universities, it does not seem that these attempts have achieved the intended development, considering the challenges that the course should deal with and its original goals which should be achieved. So, what is the secret behind this? As the well-known saying of Rabia Al-Adawia “our act of seeking forgiveness needs an act of seeking forgiveness”, we say: our development needs development. This is because it lacks of the sprit and essence of development, i.e. effectiveness. So, what are the criteria of effectiveness? This paper aims at shedding light on the criteria of effective development and propose guiding points as well as practical suggestions to develop effectively and comprehensively the course of Islamic Culture in Qatar University in light of these criteria. The paper presents itself as a “practical guiding paper” for any developing project of the course seeking effectiveness.

Metrics

Metrics Loading ...

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Qatar university--Curricula
Islamic culture

References
إدارة المدرسة القطرية من التسيير إلى التطوير، د. إسماعيل المصلح (دراسة قدمت للمؤتمر الأول حول "الإدارة التربوية والمتطلبات المستقبلية"، كلية التربية، جامعة الكويت، 1999م).

بحوث في الثقافة الإسلامية، أ.د. حسن عيسى عبد الظاهر وآخرون (القاهرة: دار الحكمة، 1993م).

الثقافة الإسلامية تخصصاً ومادة وقسماً علمياً، عبد الله بن إبراهيم الطريقي وآخرون (دراسة تنظيرية وتعريفية موجزة أعدها مجموعة من المختصين في الثقافة الإسلامية بكلية الشريعة بالرياض، 1417هـ).

الثقافة الإسلامية في الجامعات، أ.د. عدنان زرزور (بيروت: المكتب الإسلامي، 1990م).

الثقافة الإسلامية في الجامعات العربية، شافي بن سفر الهاجري (رسالة دكتوراه غير منشورة مقدمة إلى جامعة أم درمان الإسلامية، 1999م).

الثقافة الإسلامية وحاجة الطالب الجامعي إليها: رؤية مستقبلية لمقررات الثقافة الإسلامية في جامعة طيبة، سلطان بن علي محمد شاهين، (مجلة جامعة طيبة للآداب والعلوم الإنسانية، السنة الثانية، العدد 4، 1435هـ.

الثقافة الإسلامية والتحديات المعاصرة، أ.د. حسن عيسى عبد الظاهر وآخرون (الدوحة: مطابع الدوحة الحديثة، 2000م

Designing Effective and Innovative Courses (NAGT, 2010: http://serc.carleton.edu/NAGTWorkshops/coursedesign2010/index.html


Minds Maps for Business: Using the Ultimate Thinking Tool to Revolutionise, Tony Buzan with Chris Ghriffiths (Minds Maps for Business: Using the Ultimate Thinking Tool to Revolutionise How You Work, London: Pearson, 2014).

Coveyو Steven (2011), The 3r Alternative, New York: Free Press.


Creelman James & Sebastian Rubens y Rojo (2015). Executing Strategy: The Critical Role of Culture, Part I: Creating a Strategy-Aligned Culture, Palladium Group, Inc.

Eagleton, Terry (2000). The Idea of Culture, Oxford, UK: Blackwell Publishers Ltd.


The Quality School: Managing Students Without Coercion, William Glasser (New York: HarperCollins Publishers, Inc., 1998).

Norton, David P [Founder and Director] (2007) Strategy Execution: A Competency that Creates Competitive Advantage, Palladium Group, Inc (http://thepalladiumgroup.com).


Robinson, Ken Sir, (2015) How to build a Culture of Innovation, Tid Talk on youtube.
(https://www.youtube.com/watch?v=zABwof_oYrw)

عقائد وتيارات فكرية معاصرة، أ.د. محمد شامة وآخرون (الدوحة: دار قطري بن الفجاءة).

فاعلية التدريس: رؤية نقدية، وتجربة ذاتية، د. إسماعيل المصلح، (دراسة غير منشورة).

مشكلة الثقافة، مالك بن نبي، (دمشق: دار الفكر، 1985م).

من أجل تميز التربية القطرية: إعادة هندسة للتفكير الإداري المهيمن، د. إسماعيل المصلح (دراسة قدمت لمؤتمر "الجودة: الكفاءة والإتقان والتميز" الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب، الكويت، 2002م).

ميليشيا الإلحاد، عبد الله بن صالح العجيري (لندن: تكوين، 2014م).
How to Cite
Muslih, Muhammad Abu Bakr. 2016. “Towards the Use of Effective Criteria in the Development of the Course: Islamic Culture at Qatar University”. Journal of College of Sharia and Islamic Studies 34 (2). https://doi.org/10.29117/jcsis.2016.0153.
Section
Articles in Arabic