Huda Alenezi

Abstract

The study aims to discover the reality of parental involvement in kindergarten from teachers and supervisors’ point of view in the State of Kuwait. To achieve the goal of the study, the researcher used descriptive analytical approach where a questionnaire was developed consisting of (29) items that was divided into four domains: communication, volunteering, decision-making and difficulties. The study sample consisted of (666) teachers and educational supervisors. The results showed that the reality of parental participation in the area of communication, from the viewpoint of the sample participants is high, while in the areas of volunteering, decision-making and difficulties is moderate. Furthermore, results proved that there are statistical differences attributed to the participants’ career and there are no statistical differences attributed to work experience. In light of the results, several recommendations were made, including the need to value the parental participation, especially in the areas of volunteering and decision-making.

Metrics

Metrics Loading ...

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Early childhood education
Parental involvement
Kindergarten

References
أولًا: المراجع العربية
أبو حرب، يحيى حسين. (2008). المناهج التربوية لمرحلة ما قبل المدرسة: أسسها، عناصرها، تنظيماتها، أساليب تنفيذها. الكويت: مكتبة الفلاح.
أبونيان، إبراهيم. (2015). وعي المشرفين التربويين بمشاركة الوالدين في برامج صعوبات التعلم. المجلة التربوية المتخصصة، 4(6)، 122-144.
خليل، عماد محمد. (2012). الإشراف التربوي المعاصر. جمهورية مصر العربية: جامعة الزقازيق.
الزكي، أحمد. (2008). تصور مقترح لتفعيل المشاركة الوالدية في مدارس التعليم الأساسي بمحافظة دمياط: دراسة ميدانية. مجلة البحوث النفسية والتربوية. 23(2)، 254-307.
الغانم، هيفاء وآخرون. (2010). دليل المعلمة المطور في مرحلة رياض الأطفال: المستوى الأول. الكويت: وزارة التربية والتعليم.
فخرو، عائشة والمالكي، بدرية. (2016). واقع المشاركة الوالدية في تحسين مستوي أداء الأبناء في الاختبارات الوطنية بالمدارس الابتدائية المستقلة بدولة قطر. المجلة التربوية. 30(118)، 281-318.
المجادي، حياة وفرماوي، فرماوي. (2003). أساليب مشاركة الوالدين في برامج رياض الأطفال بدولة الكويت. العلوم التربوية، 11(2)، 1-35.
ملكاوي، سعاد والقضاة، محمد أمين (2018). واقع الشراكة بين الأسرة والمدرسة من وجهة نظر معلمي ومعلمات المدارس العاملين في مديرية التربية والتعليم لمنطقة إربد الأولى. دراسات العلوم التربوية. 45(3)، 209-226.
نصر، محمد كمال. (2008). التواصل الفعال بين الروضة والأسرة، وعلاقته بتنمية المهارات اللغوية لدى أطفال الروضة: دراسة تجريبية. الجمعية التربوية للدراسات الاجتماعية. 2، 830-861.
هيئة تقويم التعليم العام. (2016). المعايير المهنية للمعلمين في المملكة العربية السعودية. الرياض: هيئة تقويم التعليم العام.
وزارة التربية والتعليم. (2003). المعايير القومية للتعليم في مصر. القاهرة: وزارة التربية والتعليم. تم الاسترجاع من الموقع: https://www.scribd.com/document/13117750/.
وزارة التربية. (2013). الإطار المرجعي والتنفيذي لبرنامج وزارة التربية نحو تطوير المنظومة التعليمية في الكويت. تم الاسترجاع من موقع وزارة التربية: https://www.moe.edu.kw/docs/Wathaiq/ReferenceFram/ReferenceFram.pdf
وزارة التعليم والتعليم العالي. (2016). دليل الرخص المهنية: للمعلمين ومنسقي المواد. قطر: وزارة التعليم والتعليم العالي.
اليعقوب، علي. (2010). دراسة ميدانية حول الفجوة بين البيت والمدرسة ودور أولياء الأمور تجاه الحياة المدرسية لأبنائهم في المرحلة الابتدائية من التعليم العام بدولة الكويت. العلوم التربوية، 18(1)، 177-201.
ثانيًا: المراجع الأجنبية

Copple, C., Bredekamp, S., Koralek, D., & Charner, K. (2013). Developmentally appropriate practice: Focus on preschoolers. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
Department of Education UK. (2013). Teachers’ Standards Guidance for school leaders, school staff and governing bodies July 2011(introduction updated June 2013). Reference: DFE-00066-2011. Retrieved from www.gov.uk/government/publications.
Education Review Office (ERO). (2018). Building genuine learning partnerships with parents: teaching approaches and strategies that work. Retrieved from https://www.ero.govt.nz/assets/Uploads/Teaching-strategies-that-work-Parent-partnerships2.pdf.
Epstein, J. L. (2001). School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools. Boulder, CO: Westview Press.
Halgunseth, L. C., Peterson, A., Stark, D. A., & Moodie, S. (2009). Family engagement, diverse families, and early childhood education programs: An integrated review of the literature. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children & The Pew Charitable Trusts.
Hara, S. R. (1998). Parent involvement: The key to improved student achievement. School Community Journal, 8(2), 9-19.
Ihmeideh, F., & Oliemat, E. (2015). The effectiveness of family involvement in early childhood programmes: perceptions of kindergarten principals and teachers. Early Child Development and Care, 185(2), 181-197.
Ihmeideh, F., Khasawneh, S., Mahfouz, S., & Khawaldeh, M. (2008). The New Workforce Generation: understanding the problems facing parental involvement in Jordanian kindergartens. Contemporary Issues in Early Childhood, 9(2), 161-172.
Ihmeideh, F., Maryam AlFlasi, Fatima Al-Maadadi, Chris Coughlin & Tamader Al-Thani (2018). Perspectives of family–school relationships in Qatar based on Epstein’s model of six types of parent involvement. Early Years, doi: 10.1080/09575146.2018.1438374.
Jeynes, W. H. (2003). A meta-analysis: The effects of parental involvement on minority children’s academic achievement. Education and Urban Society, 35(2), 202–218.
Jordan, C., Orozco, E., & Averett, A. (2002). Emerging issues in school, family, and community connections: Annual synthesis 2001. Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory.
Kocyigit, S. (2015). Family involvement in preschool education: Rationale, problems and solutions for the participants. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(1), 141- 157.
Ma, X., Shen, J., Krenn, H. Y., Hu, S., & Yuan, J. (2016). A meta-analysis of the relationship between learning outcomes and parental involvement during early childhood education and early elementary education. Educational Psychology Review, 28(4), 771–801.
Morrison, G. S. (2014). Early childhood education today. Upper Saddle River, N.J: Merrill/Prentice Hall.
National Association for the Education of Young Children (NAEYC) (2010). Standards for Initial & Advanced Early Childhood Professional Preparation Programs, Washington. Retrieved from, https://hawaiiteacherstandardsboard.org/content/wpcontent/uploads/NAEYC-2010-Initial-and-Advanced-Standards.pdf.
Nitecki, E. (2015). Integrated school–family partnerships in preschool: Building quality involvement through multidimensional relationships. School Community Journal, 25(2), 195–219.
Park, S., & Holloway, D. (2017). The effects of school-based parental involvement on academic achievement at the child and elementary school level: A longitudinal study. Journal of Educational Research, 110 (1), 1–16, doi:10.1080/00220671.2015.1016600.
Swap, S. (1993). Developing home-school partnerships: From concepts to practice. New York: Teachers College Press.
Williams, T. T., & Sanchez, B. S. (2013). Identifying and decreasing barriers to parent involvement for inner-city parents. Youth & Society, 45(1), 54–74.
How to Cite
Alenezi, Huda. 2021. “Parental Involvement in Kindergarten from Teachers and Educational Supervisors’ Perspective in the State of Kuwait”. Journal of Educational Sciences – Qatar University 16 (16). https://doi.org/10.29117/jes.2020.0037.
Section
Articles in Arabic