Students’ Perceptions of the Nature of Science at Sultan Qaboos University

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Mohammad Mahmoud Al-Gaseeem

Abstract

This study aimed at investigating students, perceptions of the nature of science at Sultan Qaboos University. Data were collected using a 12-theme scale consisting of 60 items, 184 students from colleges of education and science responded to the questionnaire. A scale of high, medium and low was used to determine the level of students’ perception, The results showed that the students’ perceptions were moderately compatible with the modern vision of the nature of science (M= 3.51), according to the five-point “Likert” scale. In addition, there were no significant differences in students’ perceptions about the nature of science regarding the type of program and the academic year. However, there was a significant difference with regard to the student’s academic level in favor to Honor students compared to those with the Pass level. The study recommended that more attention should be given to incorporate, the nature of science in Teacher Education Programs and in the College of Science by offering special courses, or enriching the offered courses in these programs.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Perceptions
Beliefs
Understanding the nature of science
Epistemology
Pre-service teachers education
Science teachers
Sultan Qaboos University

Section
Articles in Arabic
References
المراجـع

المراجع العربية:
-بسام عبد الله إبراهيم، (2016). معتقدات معلمي العلوم في مدارس الأونروا في الأردن حول طبيعة العلم وعلاقتها ببعض المتغيرات. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، (غزة)، 24(3)، 1-15. استرجعت من الموقع:
https://journals.iugaza.edu.ps/index.php/IUGJEPS/article/view/2012/1661
-سناء محمد أبو عاذرة، (2013). تصورات معلمات العلوم قبل الخدمة لطبيعة العلم. المجلة التربوية الدولية المتخصصة، 2(4)، 263-346. استرجعت من الموقع:
http://iijoe.org/v2/IIJOE_03_04_02_2013.pdf
-سناء محمد أحمد، ونسرين عبد القادر الملكي، (2017). فهم طبيعة العلم عند مدرسي الكيمياء على وفق وثيقة (AAAS) لمشروع الإصلاح التربوي 2061، ورقة مقدمة في المؤتمر الدولي الأول للعلوم والآداب، 3 مايو 2017، أربيل، العراق. DOI: 10.24897/acn.64.68.28
-عبدالله بن خميس أمبوسعيدي، (2009). استقصاء رؤية الطلبة المعلمين تخصص العلوم بكلية التربية، جامعة السلطان قابوس لطبيعة العلم باستخدام الأحداث الحاسمة. المجلة المصرية للتربية العلمية، 12(1)، 205-225. استرجعت من الموقع: http://search.mandumah.com/Record/42294
-محمد بوزيان تيغزة، (2004). إدارة مهارات التفكير في سياق العولمة، ندوة العولمة وأولويات التربية، جامعة الملك سعود، كلية التربية. استرجعت من الموقع:
http://search.mandumah.com/Record/114107
-زياد عبد الكريم الجراح، (2017). فهم طبيعة العلم لدى طلاب السنة التحضيرية في جامعة الملك سعود، وعلاقته بحججهم حول قضايا علمية اجتماعية. المجلة التربوية، الكويت، 31(124) 69-102. استرجعت من الموقع: http://search.mandumah.com/Record/832541
-خليل الخليلي، وعبداللطيف حيدر، ومحمد يونس، (1996). تدريس العلوم في مراحل التعليم العام، دبي دار القلم.
-عايش زيتون، (2008). أساليب تدريس العلوم، عمان، دار الشروق.
-عايش زيتون، (2010). الاتجاهات العالمية المعاصرة في مناهج العلوم وتدريسها، عمان، دار الشروق.
-علي الشعيلي، وعبدالله أمبوسعيدي، (2010). درجة امتلاك الطلبة المتخصصين في العلوم بجامعة السلطان قابوس للمعتقدات حول طبيعة العلم وعلاقتها ببعض المتغيرات. مجلة جامعة اتحاد الجامعات العربية، 55، 43 -72. استرجعت من الموقع: http://search.mandumah.com/Record/71873
-فرج طه، (2003). موسوعة علم النفس والتحليل النفسي، القاهرة، دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع.
-محمد نجيب عطيو، (2014). طرق تدريس العلوم بين النظرية والتطبيق، الرياض، مكتبة الرشد.
-محمد محمود القضاة، (2016). مستوى فهم طبيعة العلم وفق معايير (NSTA) لدى معلمي العلوم في الأردن في ضوء بعض المتغيرات، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة آل البيت.

المراجع الإنجليزية:

-Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000). Improving science teachers, conceptions of nature of science, A critical review of the literature. International Journal of Science Education, 22, 665–701.
-American Association for the Advancement of Science, ]AAAS ,[(1993). Benchmarks for Science Literacy: Project 2061. New York: Oxford University Press.
-American Association for the Advancement of Science, ]AAAS ,[ (2006). Evolution on the Front Line: An Abbreviated Guide for Teaching Evolution, from Project 2061 at ]AAAS ,[ Retrieved April 6, 2018, from http://www.project2061.org/publications/guides/evolution.pdf.
-Bell, R. (2009). Teaching the Nature of Science: Three Critical Questions. National Geographic Learning. Retrieved April 29, 2018, from https://ngl.cengage.com/assets/downloads/ngsci_pro0000000028/am_bell_teach_nat_sci_scl22-0449a_.pdf.
-Butler, W. (2009). Does the nature of science influence college students’ learning of biological evolution? Unpublished doctoral dissertation, Florida State University, Tallahassee, FL.
-Chamberlain, C. (2004). August, Science more creative and less ‘true’ than many believe, educator says. News Bureau, University of Illinois at Urbana-campaign. Retrieved April 15, 2018, from https://news.illinois.edu/view/6367/207541
-Donovan-White, C. )2006(. Teaching the Nature of Science. Atlantic Canada Association of Science Educators Journal 1(7), 1–24.
-Lederman, N. G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science, a review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29, 331–359.
-Lederman, N. G. (2007). Nature of science: past, present, and future. In S.K. Abell & N.G. Lederman (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 831–880). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
-Liang, L., Chen S., Chen X., Kaya, O., Adams, A., Macklin, M., & Ebenezer J. (2006). Understanding of Science and Scientific Inquiry (SUSSI): Revision and Further Validation of an Assessment Instrument. Paper Prepared for the 2006 Annual Conference of the National Association for Research in Science Teaching (NARST), San Francisco, CA, April 3-6, 2006, Retrieved May 10, 2018, from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.113.8030&rep=rep1&type=pdf
-Lising, L., & Elby, A. (2004). The impact of epistemology on learning: a case study. American Journal of Physics, 74(4), 253–367.
-Lombrozo, T., Thanukos, A., & Weisberg, M. (2008). The importance of understanding the nature of science for accepting evolution. Evolution: Education & Outreach, 1(3): 290–298.
-Luft, J., & Roehrig G. (2007). Capturing Science Teachers’ Epistemological Beliefs: The Development of the Teacher Beliefs Interview. Electronic Journal of Science Education 11(2), 38–63.
-McComas W., Clough M., & Almazroa H. (1998). The role and character of the nature of science in science education. Sci & Educ, 7(6), 511–532.
-National Research Council [NRC], (1996). National Science Education Standards. Washington, DC: National Academy Press.
-National Science Teachers Association [NSTA], (2000). NSTA Position Statement: The Nature of Science.
-Partin, M., Underwood, E., & Worch, E. (2013). Factors related to college students’ understanding of the nature of science: comparison of science majors and non-science majors. Journal of College Science Teaching, 42(6), 89–99.