Predicting Identity Styles using Achievement Goal Orientation among Omani Children of 11 &12 Grades
Abstract
The present study aimed to explore identity styles among the 11th and 12th school students in Oman, and to predict them using achievement goal orientations and according to gender and class variables. Two questionnaires, one in identity styles, (informative, normative, avoidance, commitment), done by Berzonsky and translated by AlBadareen and Ghaith (2013), and the other in goal orientations by Rabea’a Rashwan (2006), were administered. The achievement goal orientation consists of four orientations, which are mastery, performance, diffuse and avoidance. The study’s sample targeted 331boys and girls of grades 11 and 12 from four Governorates: Muscat, Al-Batina North, Al-Batina South, and A’Sharqia North. The results showed that children were high in normative and commitment styles and middle in informative and avoidance goals. In addition, the results exhibited that informative goal orientation can be predicted from three independent variables (performance orientation/gender (females) mastery orientation/diffuse avoidance orientation), whereas the normative style can be predicted from one independent variable (mastery/diffuse), while commitment style can be predicted from two independent variables (mastery, diffuse and mastery avoidance). Based on these results several recommendations and research proposals, that reflect the scientific and applied worth of the present study, were presented.
Metrics
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Identity stylesAchievement goal orientationsChildrenOman
المراجع باللغة العربية:
-أبو غزال، معاوية، والحموري، فراس، والعجلوني، محمود (2013). توجهات الأهداف وعلاقتها بتقدير الذات والتسويف الأكاديمي لدى طلبة جامعة اليرموك بالمملكة الأردنية الهاشمية. المجلة التربوية، 27(108)، 111-154.
-أبوغالي، عطاف، وأبو مصطفى، نظمي (2016). ﺍﻟﺘﻨﺒﺅ ﺒﻘﻠﻕ ﺍﻟﻤﺴﺘﻘﺒل ﺍﻟﻤﻬﻨﻲ ﻓﻲ ضوء ﺍﻟﺭﻀﺎ ﻋﻥ ﺍﻟﺩﺭﺍﺴﺔ ﻭﺘﻭﺠﻬﺎﺕ ﺃﻫﺩﺍﻑ ﺍلإﻨﺠﺎﺯ ﻟﺩﻯ ﻁﻠﺒﺔ ﺍﺨﺘﺼﺎﺹ ﺍﻹﺭﺸﺎﺩ ﺍﻟﻨﻔﺴﻲ ﻓﻲ كلية ﺍﻟﺘﺭﺒﻴﺔ ﺒﺠﺎﻤﻌﺔ ﺍﻷﻗﺼﻰ. ﻤﺠﻠﺔ ﺠﺎﻤﻌﺔ ﺍﻷﻗﺼﻰ، (ﺴﻠﺴﻠﺔ ﺍﻟﻌﻠﻭﻡ ﺍﻹﻨﺴﺎﻨﻴﺔ)، 20(1)، 103-141.
-البدارين، غالب، وغيث، سعاد (2013). الأساليب الوالدية وأساليب الهوية والتكيف الأكاديمي كمتنبئات بالكفاءة الذاتية الأكاديمية لدى طلبة الجامعة الهاشمية. دراسات: الجامعة الأردنية في العلوم التربوية، 9(1)، 65-87.
-البلوشي، باسمة سالم (2014). حالات الهوية وعلاقتها بأساليب التفكير لدى طلبة الصفوف (8-11) بمحافظة مسقط باستخدام تصميم المنهج المختلط، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان.
-الحربي، مروان (2013). نمذجة التأثيرات السببية لتوجهات أهداف الإنجاز ومهارات ما وراء المعرفة وإستراتيجيات التعلم على التحصيل الدراسي لدى طلاب المرحلة الجامعية. المجلة التربوية، (108)، 345-383.
-حمود، فريال، والشماس، عيسى (2011). مستويات تشكل الهوية الاجتماعية وعلاقتها بالمجالات الأساسية المكونة لها لدى عينة من طلبة الصف الأول الثانوي من الجنسين. مجلة جامعة دمشق، 27، 553-596.
-الحميدي، حسن، والبلوشي، باسمة (2018). الخصائص السيكومترية لمقياس أبعاد تطوير الهوية (DIDS) في البيئة الخليجية على عينة من طلبة جامعة السلطان قابوس وجامعة الكويت. مجلة الدراسات التربوية والنفسية، جامعة السلطان قابوس، 12(1)، 147-162.
-راضي، عبود (2015). بناء وتطبيق مقياس توجهات اهداف الإنجاز لدى طلبة الدراسة الاعدادية وفق نموذج "برتنتش الرباعي". مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية، (17)، 123-167.
-رشوان، ربيع (2005). توجهات أهداف الإنجاز والمعتقدات الذاتية وعلاقتهما بإستراتيجيات التعلم المنظم ذاتي لدى طلاب الجامعة، (رسالة دكتوراه غير منشورة)، جامعة جنوب الوادي، قنا، جمهورية مصر العربية.
-رماح، أمينة، ونسرين، لقصاص (2018). علاقة مستوى الطموح وتوجهات أهداف الإنجاز (أهداف/الاتقان-أهداف/الأداء) بإستراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا لدى الطلبة الجامعيين، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الجيلالي بونعامة، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية.
-الزبيدي، عبد القوي، وكاظم، علي، والبلوشي، باسمة (2015). أساليب الهوية والتأجيل الأكاديمي للإشباع لدى الطلبة العمانيين. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، 11(3)، 345-355.
-الزدجالي، محمد (2013). علاقة توجهات أهداف الإنجاز ومعتقدات الفعالية الذاتية الأكاديمية بالتحصيل الأكاديمي لدى طلبة جامعة السلطان قابوس، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان.
-زيادة، عبد القادر (2016). تنظيم الذات وعلاقته بتوجهات أهداف الإنـجاز لدى طلبة الصف العاشر بغزة، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة الأزهر، غزة، فلسطين.
-سليمون، ريم (2014). الوعي بما ورا ﺀ ﺍﻟﻤﻌﺭﻓﺔ ﻟﺩﻯ ﻁﻼﺏ ﺍﻟﻤﺭﺤﻠﺔ ﺍﻟﺜﺎﻨﻭﻴﺔ العامة وعلاقته بتوجه الهدف وتحصيلهم الدراسي. مجلة جامعة دمشق، 30(2)، 271-297.
-سواكر، رشيد (2015). علاقة تشكل هوية الأنا بممارسة العنف المدرسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي دراسة ميدانية ببعض ثانويات من ولاية الوادي. مجلة الحكمة للدراسات التربوية والنفسية، (31)، 231-253.
-الطبيب، مصطفى (2011). دور التربية في بناء الهوية الاجتماعية والنفسية لدى طلاب الجامعة، وقائع المؤتمر العلمي العربي الرابع لكلية العلوم التربوية بجامعة جرش، التربية والمجتمع، الحاضر والمستقبل (ص 536-553)، الأردن.
-عبارة، هاني (2018). أساليب حل المشكلات وعلاقتها بتشكل الهوية لدى المراهقين دراسة ميدانية على عينة من طلبة الثانوية العامة بمدينة حمص. المجلة التربوية، 126، 315-357.
-غباري، ثائر، وضمرة، جلال، ونصار، يحيى (2014). علاقة التوجهات الهدفية بسلوك البحث عن التغذية الراجعة لدى عينة من طلبة الجامعة الهاشمية في الأردن. مجلة الدراسات التربوية والنفسية، جامعة السلطان قابوس، 8(3)، 539-552.
-لزغد، هناء (2016). أزمة الهوية لدى المراهق الجانح دارسة مقارنة بين المراهقين الجانحين والمراهقين الغير جانحين دارسة ميدانية بمركز إعادة التربية رمضان جمال-سكيكدة، (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة محمد خضير بسكرة، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية.
-المكتومي، جميلة (2011). العلاقة بين التعلم المنظم ذاتيا وتوجهات أهداف الإنجاز في مادة العلوم لدى طلبة الصف الحادي عشر بمنطقة شمال الباطنة، (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان.
-النواجحة، زهير (2018). أساليب الهوية المميزة لطلبة بعض المراحل التعليمية في محافظة خان يونس. مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربوية، 4، 279-310.
-الوطبان، محمد (2013). بنية توجهات أهداف الإنجاز في ضوء النموذج الرباعي والنموذج السداسي لدى طلاب جامعة القصيم وطالباتها باستخدام النمذجة البنائية. مجلة العلوم التربوية، 25(3)، 725-752.
المراجع باللغة الإنكليزية:
-Adesope1, O., Zhou, M., & Nesbit. J. (2015). Achievement Goal Orientations and Self-Reported Study Strategies as Predictors of Online Studying Activities. Journal of Educational Computing Research, 0(0), 1–23.
-Aldhafri, S. (2011). Self-efficacy and physical self-concept as mediators of parenting influence on adolescents’ school and health wellbeing. Journal of Psychology in Africa, 21(4), 511–520.
-Berzonsky, M. (1992). Identity style and coping strategies. Journal of Personality, 60(4), 771–788.
-Berzonsky, M. & Papini, D. (2015). Cognitive Reasoning, Identity Components, and Identity Processing Styles. International Journal of Theory and Research, 15, 74–88.
-Lile, J. (2015). The relationship of identity boundaries to identity statuses and styles: An empirical examination of the structural model of identity formation. An International Journal of Theory and Research, 15, 113–125.
-Puspoky, B. (2018). Identity Status, Achievement Goal Orientation, and Academic Engagement, (Undergraduate Honors Thesis). King’s University College at Western University.
-Rezaee, A. (2016). Relation between self-esteem and identity styles with mental health of students majoring in Psychology. World Scientific News, 33, 122-134, University of Payame Noor, Mahabad Center.
-Unesi, Z., Nakhaee, S., Khazaie, T., Amouzeshi, Z. & Kaheni, S. (2015). Evaluation of the relationship between identity styles and leisure time activities in adolescents. Journal of Nursing and Midwifery Sciences, 2(4), 51-60.
-Was, C., Al-Harthy, I., Oden, M. & Isaacson, R. (2009). Academic identity status and the relationship to achievement goal orientation. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(2), 627-652.