The effect of abstraction of the script in the emergence of Quranic recitations according to Orientalists

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Ghanim Al-Hamad

Abstract

The Impact of Un-dotted Arabic Calligraphy in the Emergence of the Variant Readings of the Qur’an: The Orientalists’ Views. This paper responds to suggestions by orientalists that the origin of variant Qur’anic readings is due to the lack of dots and signs in the first copies of the Qur’anic script. The paper is divided into four sections. In the first section, I discuss the stripping of the initial copy of the Qur’anic script of marks and other signs. I also discuss the two commonly proffered explanations. Secondly, I discuss the theories of the orientalists regarding to the origin of the readings (i.e., that they stem from the un-dotted Qur’anic script), whereby I concur with the most prominent view, particularly as represented by the Hungarian orientalist Goldziher, who attributed the emergence of the readings to un-dotted Arabic calligraphy. I also respond to Berjtsrar, the German orientalist who analyzed the variant readings and concluded that the seven readings are little affected except for a limited benefit gained from the extended freedom afforded by the absence of the dots and vowel signs. In the third section, I present my view based on Islamic sources regarding the origin of the variant Qur’anic readings, which could be summarized as follows: the variant readings are the result of the notion of the “seven letters”. The famous reciters of the Qur’an to whom the readings are attributed had learned from the followers of the Companions, and thus they were not relying on their own initiative. In the fourth section, I try to balance the various views and conclude that the differences between the recitations are not the same as those in the readings of the ancient manuscripts for there is no relationship between the author of a manuscript and the one who reads it. As for the Qur’anic scripture, it was memorized before being written down, and the readings were known before the writing. Therefore, how could the variation arise from the script?

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Script
Quranic Readings
Orientalists
Early Mushafs
Diacritical Marks

Section
Articles in Arabic
References
1-References in English:

• Al-Askari, al-Hasan b. Abdallah, Sharh ma Yaqa fih al-Tashif wa al-Tahrif, ed. Abdel Aziz Ahmad, (in Arabic), (Cairo: Matbaat al-Babi al-Halabi, 1963).
• Al-Dani, Uthman b. Said, al-Bayan fi Add Ay al-Quran, ed. Ghanim al-Hamad, (in Arabic), (Kuwait: Markaz al- Makhtutat wa al-Turath wa al-Wathaiq, 1994).
• Al-Hamad, Ghanim, Abhath fi Rasm al-Mushaf wa Dabtih, (in Arabic), (Amman: Jamiyyat al-Muhafaza ala al-Quran al-Karim, 2018).
• Al-Mahdawi, Ahmad bin Ammar, Sharh al-Hidayah, ed. Hazim Saeed Haydar, (in Arabic), (Riyadh, n.d.).
• Al-Qaysi, Makki bin Abi Talib, al-Ibana an Maani al-Qiraat, ed. Abdel Fattah Shalabi, (in Arabic), (Cairo: dar Nahdat Misr, 1960).
• Al-Shirazi, Nasr b. Ali, Al-Muwaddah fi al-Qiraat wa Ilaliha, ed. Umar Hamdan al-Kubaysi, (in Arabic), (Jeddah: al- Jamaa al-Khayriyya li Tahfiz al-Quran, 1993).
• Ibn Mujahid, Ahmad b. Musa, Kitab al-Saba fi al-Qiraat, ed. Shwaqi Dayf, (in Arabic), (Cairo: Dar al-Maarif, 1400 AH).
• Ibn Hajar, Ahmad b. Ali, Fath al-Bari bi Sharj Sahih al-Bukhari, ed. Muhammad F. Abdel Baqi, (in Arabic), (Beirut: Dar al-Marifa, 1379 AH).
• Ibn Jinni, Abu al-Fath Uthman, Al-Muhtasab, ed. Ali al-Najdi and others, (in Arabic), (Cairo, 1966).
• Ibn Saad, Muhammad bin Saad, al-Tabaqat al-Kubra, ed, Ihsan Abbas, (in Arabic) (Beirut: Dar Sadir, 1968).
• Ibn Taymiyya, Ahmad b. abdel Haleem, Sharh Hadith Unzila al-Quran ala Sab’at Ahruf, ed. Muhammad al-Mashadani, (in Arabic), (Jordan: Alam al-Kutub, 2009).
• Shalabi, Abdel Fattah Ismail, Rasm al-Mushaf al- Uthmani wa awham al-Mustashriqeen fi Qiraat al-Quran al-Kareem, (in Arabic), (Jeddah: Dar al-Shruq, 1983).

2-References in Arabic:
ثانياً- المصادر والمراجع العربية:
• الأصفهاني، حمزة بن الحسن: التنبيه على حدوث التصحيف، تحقيق محمد أسعد طلس، ط 2، دار صادر، بيروت 1412هـ= 1992م.
• ابن الأنباري، أبو بكر محمد بن القاسم: إيضاح الوقف والابتداء في كتاب الله عز وجل، تحقيق د. محيي الدين عبد الرحمن رمضان، مجمع اللغة العربية، دمشق 1390هـ= 1971م.
• البخاري، محمد بن إسماعيل: الجامع الصحيح، تحقيق محمد زهير بن ناصر الناصر، دار طوق النجاة 1422هـ.
• بروكلمان، كارل: تاريخ الأدب العربي (ج1)، ط 5، ترجمة د. عبد الحليم النجار، دار المعارف بمصر 1983م.
• بعلبكي، رمزي: الكتابة العربية والسامية، دار العلم للملايين، بيروت 1981م.
• بلاشير: القرآن: نزوله، تدوينه، ترجمته وتأثيره، ترجمة رضا سعادة، دار الكتاب اللبناني، بيروت 1974م.
• بياترس، جرندلر: تاريخ الخطوط والكتابة العربية من الأنباط على بدايات الإسلام، ترجمة د. سلطاني المعاني، وفردوس العجلوني، بيت الأنباط 2004م.
• الترمذي، محمد بن عيسى: سنن الترمذي، تحقيق د. بشار عواد معروف، دار الغرب الإسلامي، بيروت 1998م.
• ابن تيمية، أحمد بن عبد الحليم: شرح حديث أنزل القرآن على سبعة أحرف، تحقيق د. محمد إبراهيم فاضل المشهداني، عالم الكتب الحديث، إربد 1430هـ= 2009م.
• جبل، محمد حسن حسن: الرد على المستشرق اليهودي جولدتسيهر في مطاعنه على القراءات القرآنية، ط 2، كلية القرآن الكريم بطنطا 423هـ= 2003م.
• الجبوري، سهيلة ياسين: أصل الخط العربي وتطوره حتى نهاية العصر الأموي، مطبعة الأديب، بغداد 1977م.
• ابن الجزري، أبو الخير محمد بن محمد:
o غاية النهاية في طبقات القراء، تحقيق برجستراسر، المطبعة الرحمانية 1351هـ.
o النشر في القراءات العشر، راجعه الشيخ علي محمد الضباع، المكتبة التجارية الكبرى، القاهرة (تصوير: دار الكتب العلمية).
• الجعبري، إبراهيم بن عمر: جميلة أرباب المراصد في شرح عقيلة أتراب القصائد، تحقيق د. محمد خضير مضحي الزوبعي، دار الغوثاني للدراسات القرآنية، دمشق 1431هـ= 2010م.
• ابن جني، أبو الفتح عثمان: المحتسب في تبيين وجوه شواذ القراءة، تحقيق علي النجدي ناصف وآخرين، القاهرة 1966م.
• جولدتسيهر، إجنتس: مذاهب التفسير الإسلامي، ترجمة د. عبد الحليم النجار، مكتبة الخانجي بمصر 1374هـ= 1955م.
• ابن حجر، أحمد بن علي العسقلاني: فتح الباري شرح صحيح البخاري، رقمه محمد فؤاد عبد الباقي، دار المعرفة، بيروت 1379هـ.
• الحمد، غانم قدوري:
o أبحاث في رسم المصحف وضبطه، جمعية المحافظة على القرآن الكريم، عمان 1439هـ= 2018م.
o أبحاث في العربية الفصحى، دار عمار، عمان 2005م.
o علم الكتابة العربية، دار عمار، عمان 1425هـ= 2004م.
• الحموي، ياقوت بن عبد الله: معجم الأدباء، تحقيق د. إحسان عباس، دار الغرب الإسلامي، بيروت 1414هـ= 1993م.
• ابن حنبل، أحمد: مسند الإمام أحمد، تحقيق شعيب الأرناؤوط، وآخرين، مؤسسة الرسالة، بيروت 1421هـ= 2001م.
• الخطيب البغدادي، أحمد بن علي: تاريخ بغداد، تحقيق د. بشار عواد معروف، دار الغرب الإسلامي، بيروت 1422هـ 2002م.
• الداني، أبو عمرو عثمان بن سعيد:
o البيان في عد آي القرآن، تحقيق غانم قدوري الحمد، مركز المخطوطات والتراث والوثائق، الكويت 1414هـ= 1994م.
o التيسير في القراءات السبع، تحقيق أوتو برتزل، مطبعة الدولة، إستانبول 1930م.
o جامع البيان في القراءات السبع، تحقيق مجموعة من الباحثين، جامعة الشارقة 1428هـ= 2007م.
o المحكم في علم نقط المصاحف، تحقيق غانم قدوري الحمد، دار الغوثاني للدراسات القرآنية، دمشق– بيروت 1438هـ= 2017م.
• ابن أبي داود، عبد الله بن سليمان: كتاب المصاحف، تحقيق د. محب الدين عبد السبحان واعظ، ط2، دار البشائر الإسلامية، بيروت 1423هـ= 2002م. (وتحقيق آرثر جفري، المطبعة الرحمانية بمصر 1355هـ= 1936م، في بعض المواضع).
• ديروش، فرانسوا: محاضرات في الكولج دو فرانس، 2105م، ترجمة د. عبد الرزاق إسماعيل هرماس، على هذا الرابط: https://vb.tafsir.net/tafsir45327/#.WktowLcjTIU
• الذهبي، محمد بن أحمد بن عثمان: معرفة القراء الكبار على الطبقات والأعصار، تحقيق د. طيار آلتي قولاج، مركز البحوث الإسلامية، إستانبول 1416هـ= 1996م.
• الراجحي، عبده: اللهجات العربية في القراءات القرآنية، دار المعارف بمصر 1969م.
• الرازي، أبو الفضل عبد الرحمن بن أحمد: معاني الأحرف السبعة، تحقيق د. حسن ضياء الدين عتر، دار النوادر 1433هـ= 2012م.
• الزركلي، خير الدين: الأعلام، ط5، دار العلم، بيروت 1980م.
• ابن سعد، محمد بن سعد بن منيع: الطبقات الكبرى، تحقيق د. إحسان عباس، دار صادر، بيروت 1968م.
• شاهين، عبد الصبور: القراءات القرآنية في ضوء علم اللغة الحديث، دار القلم 1966م.
• ابن شبة، عمر بن شبة البصري: تاريخ المدينة المنورة، تحقيق فهيم محمد شلتوت 1399هـ.
• شلبي، عبد الفتاح إسماعيل: رسم المصحف العثماني وأوهام المستشرقين في قراءات القرآن الكريم: دوافعها والرد عليها، ط 2، دار الشروق، جدة 1983م.
• الشيرازي، نصر بن علي ابن أبي مريم: الموضح في وجوه القراءات وعللها، تحقيق د. عمر حمدان الكبيسي، الجماعة الخيرية لتحفيظ القرآن بجدة 1414هـ= 1993م.
• الطبراني، سليمان بن أحمد: المعجم الكبير، تحقيق حمدي عبد المجيد السلفي، ط2، مكتبة ابن تيمية، القاهرة.
• الطيالسي، أبو داود سليمان بن داود: مسند أبي داود الطيالسي، تحقيق د. محمد بن عبد المحسن التركي، دار هجر، مصر 1419هـ= 1999م.
• عباس، فضل حسن: قضايا قرآنية في الموسوعة البريطانية، نقد مطاعن ورد شبهات، دار الفتح، عمان 1421هـ= 2000م.
• أبو عبيد، القاسم بن سلام:
o غريب الحديث، دار الكتب العلمية، ط2، بيروت 1423هـ= 2003م.
o فضائل القرآن ومعالمه وأدبه، تحقيق مروان العطية وصاحبيه، دار ابن كثير، دمشق– بيروت 1415هـ= 1995م.
• العسكري، أبو أحمد الحسن بن عبد الله: شرح ما يقع فيه التصحيف والتحريف، تحقيق عبد العزيز أحمد، البابي الحلبي بمصر 1963م.
• العطار، الحسن بن أحمد، أبو العلاء الهمذاني: التمهيد في معرفة التجويد، تحقيق غانم قدوري الحمد، دار عمار، عمان، 1420هـ= 2000م.
• العقيقي، نجيب: المستشرقون، دار المعارف بمصر 1964م.
• القاضي، عبد الفتاح عبد الغني: القراءات في نظر المستشرقين والملحدين، دار مصر للطباعة 1402هـ.
• ابن قتيبة، عبد الله بن مسلم: تأويل مشكل القرآن، تحقيق السيد أحمد صقر، القاهرة 1973م.
• القيسي، مكي بن أبي طالب:
o الإبانة عن معاني القراءات، تحقيق د. عبد الفتاح إسماعيل شلبي، دار نهضة مصر، القاهرة 1960م.
o الكشف عن وجوه القراءات وعللها وحججها، تحقيق د. محيي الدين رمضان، مجمع اللغة العربية، دمشق 1394هـ= 1974م.
• ابن مجاهد، أحمد بن موسى بن العباس: كتاب السبعة في القراءات، تحقيق د. شوقي ضيف، دار المعارف بمصر 1400هـ.
• المنتوري، محمد بن عبد الملك: شرح الدرر اللوامع في مقرأ الإمام نافع، تحقيق الصديقي سيدي فوزي، الطبعة الأولى 1421هـ= 2001م.
• المنجد، صلاح الدين: دراسات في تاريخ الخط العربي منذ بدايته إلى نهاية العصر الأموي، دار الكتاب الجديد، بيروت 1972م.
• المهدوي، أبو العباس أحمد بن عمار: شرح الهداية، تحقيق د. حازم سعيد حيدر، مكتبة الرشد، الرياض.
• ابن النديم، محمد بن إسحاق: الفهرست، تحقيق رضا – تجدد، طهران 1971م.
• نولدكه، تيودور: تاريخ القرآن، تعديل فريديرش شفالي، ترجمة د. جورج تامر، دار نشر جورج ألمز، نيويورك 2000م.