Omar Hidoussi

Abstract

The purpose of this study is to understand the methodology of Quranic terminological
studies and explain its interpretative significance. It also analyzes the
new knowledge of Quranic research and its historical efforts, from being an analytical
to an objective study, while opening new horizons that stem from dealing
with the words of the Holy Quran, not only as Arabic words, but also as concepts
and terms with a contextual significance.
This study is based on the historical experiences of three interpretative schools
in the Islamic world: the Indian School and its Imam, Abdul Hamid Al-Farahi; the
Shami School and its Dean, Ahmed Hassan Farhat; and the Maghrebian School
and its pioneer, Shahid Al-Busheikhi. The latter proposes five pillars of the terminological
study: the statistical study, the lexical study, the textual study, and the
conceptual study, as well as the terminological presentation and its definitions,
characteristics, relations, coordination, derivatives, and issues. From this point
of view, this study attempts to follow the most important cognitive foundations of
research in Quranic terminology, which revolves around a tripartite conceptual
reference: the Quranic source, the rationality of the methodology, and the realism
in practice.
The Quranic source represents the objective directed by the conceptual research
and its textual field. The methodological rationalism evokes two basic
dimensions: the methodology of the Quranic research and the methodology of
the conceptual lesson in Arabic and Western literature.
For the applied realism, it expresses the extent to which reality and its issues
are present in the conceptual research, which gives it functionality, feasibility,
and practical effectiveness. These foundations will resolve the methodological
issues of terminological research, which intersects with the general understanding
of humanities and Islamic studies. In addition, it deals with problems related
to the aspect of the terminological research itself, as a Quranic and theological


lesson on the one hand and as a terminology lesson on the other hand. The pivotal
problematic of the terminology study accrues to its Quranic source, its methodological
rationalism, or its realism. Therefore, it is related to the text, the methodology, or the reality.
As many obstacles and restraints as these problems are, they are also the signs of
growth that stimulate the terminological studies to prove their efficiency, effectiveness,
and eligibility to carry the textual integrity and the methodological performance, as well
as to solve the problems of the contemporary reality.

Metrics

Metrics Loading ...

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Term
Quranic terms
Terminological research
Quranic study
Terminological study

References
المراجع
القرآن الكريم.

ابن تيمية، تقي الدين. مجموع الفتاوى. تحقيق عبد الرحمن بن محمد بن قاسم. المدينة النبوية: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، 1995.

ابن منظور. لسان العرب. بيروت: دار صادر، 1414هـ.

أبو زيد، بكر. المواضعة في الاصطلاح على خلاف الشريعة وأفصح اللغة دراسة ونقد. الرياض: مطابع دار الهلال، د.ت.

الأنصاري، فريد. المصطلح الأصولي عند الشاطبي. فاس: معهد الدراسات المصطلحية، 2004.

ابن القاضي، التهانوي محمد بن علي. موسوعة كشاف اصطلاحات الفنون والعلوم. ترجمة عبد الله الخالدي. بيروت: مكتبة لبنان ناشرون، 1996.

ابن عاشور، محمد الطاهر. التحرير والتنوير. تونس: الدار التونسية للنشر، 1984.

ابن عبد الرحمن، المرعشلي يوسف. مصادر الدراسات الإسلامية ونظام المكتبات والمعلومات. بيروت: دار البشائر الإسلامية، 2006.

ابن يعقوب، الفيروز آبادي. القاموس المحيط. تحقيق محمد نعيم العرقسُوسي. بيروت: مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر والتوزيع، 2005.

البوزي، محمد. مفهوم التقوى في القرآن والحديث دراسة مصطلحية وتفسير موضوعي. القاهرة-فاس: دار السلام، مؤسسة البحوث والدراسات، 2011.
البوشيخي، الشاهد. «أولويات البحث العلمي في الدراسات القرآنية». موقع الفطرية. 05-07-2012.

. دراسات مصطلحية. القاهرة: دار السلام، 2012.

. نحو معجم تاريخي للمصطلحات القرآنية. د.ط، د.ت.

. نظرات في المصطلح والمنهج. فاس: مطبعة أنفو برنت، 2004.

الجاحظ، أبو عثمان عمرو بن بحر. البيان والتبيين. بيروت: دار ومكتبة الهلال، 1423هـ.

الجرجاني، الشريف. التعريفات، تحقيق عبد الرحمن عميرة. بيروت: عالم الكتب، 1987.

خبابة، عبد النور. «نصائح من أجل دراسة صحيحة»، مدونة عبد النور خبابة الإلكترونية، 29-8-2015م، في
http://abdennourkhababa.blogspot.com/2015/08

خضر، أحمد إبراهيم. «الفروق بين المفهوم والمصطلح والتعريف». 2/3/2013. في
https://www.alukah.net/web/khedr/0/51050/


الزبيدي، مرتضى. تاج العروس من جواهر القاموس. الاسكندرية: دار الهداية، د.ت.


زمرد، فريدة. مفهوم التأويل في القرآن الكريم دراسة مصطلحية. الرباط: مركز الدراسات القرآنية-الرابطة المحمدية للعلماء، 2014.

عقيد خالد، العزاوي. محمد شاكر، الكبيسي. وظائف السياق في التفسير القرآني. دمشق: دار العصماء، 2015.

الغزالي، محمد. المحاور الخمسة للقرآن الكريم. دمشق: دار القلم، 2000.

مصطفى، إبراهيم وآخرون. المعجم الوسيط. القاهرة: دار الدعوة، د.ت.

الونشريسي، أبو العباس. المنهج الفائق والمنهل الرائق والمعنى اللائق في آداب الموثق وأحكام الوثائق. تحقيق لطيفة الحسني. الرباط: طبعة وزارة الأوقاف، 1997.

يوسف، وغليسي. إشكالية المصطلح في الخطاب النقدي العربي الجديد. الجزائر: منشورات الاختلاف، 2009.
How to Cite
Hidoussi عمر. (2019) 2021. “Terminological Research in Quranic Studies: Scientific Pillars and Methodological Problems”. Tajseer Journal 1 (1):72-98. https://doi.org/10.29117/tis.2019.0010.
Section
Articles in Arabic