Haitham Ali Alsadian

Abstract

Literary studies have usually dealt with the phenomenological aspects in the analysis of critical approaches, without examining their epistemological foundations. In fact, the research focuses on those foundations on which the critical method is based; which Muhammad Miftāh followed in his critical studies. This research attempts to provide a reading capable of deciphering the mystical symbols that form the ambiguous unity of the discourse of this critic, whose outcome is difficult for many to understand or accept his visions in which vision is tangled with perception.


The research was based on the genetic structuralism theory with a study of the linguistic text.


It has been shown from this research that there are intellectual visions consisting of epistemological foundations, ideal or universal principles, that stand behind the directions of this theory and define this critical discourse; Miftāh's discourse is based on a critical methodology that adheres to a set of intellectual foundations: systemic, functional, humanistic and universal. It was also found that these foundations are achieved through a set of methodological procedures that the research called ideal holistic principles, namely: fuzzy, communication, similarity, harmony, and mediation. Accordingly, this research presented a new analysis of Miftāh’s discourse in which he clarified its epistemological foundations. Thus, the research seeks to be a new step in the field of literary studies. It is hoped that this study will contribute to supporting critical studies that are concerned with the methodological aspects of critics' applications.

Metrics

Metrics Loading ...

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Methodology
Vision
Perception
Foundations
Principles
Miftāh

References
Al-naqqāsh, R. Udabā’ wa-mawāqif. (in Arabic), al-maktabah al-‘aṣrīyah, Ṣaydah, DT.
Gābir, Y. Al-binyawīyah fī al-naqd al-‘arabī al-mu‘āṣir. (in Arabic), kitāb Al-riāḍ128, mu’asasat al-yamāmah al-ṣaḥafīyah, Al-riāḍ, 1st ed., 2004 AD.
Ibn Khaldūn, A. Al-muqaddimah. (in Arabic), ed. Abd Allah Muḥammad al-Darwīsh. Dār ya‘rub, Damascus, 1st ed., 2004 AD.
Maḥfūd, A., Bin-Daḥman, J., & Miftāḥ M. al-mashrū‘ al-naqdi al-maftūḥ. (in Arabic), manshūrāt al- ikhtilāf, Algeria, 1st ed., 2009 AD.
Miftāḥ, M. Al-mafāhīm Ma‘ālim: naḥwa ta’wīl waqi‘ī. (in Arabic), al-markaz al-thaqāfī al-‘arabī, Beirut, 2nd ed., 2010 AD.
–––. Al-naṣ: min al-qirā’ah ilā al-tanẓīr. (in Arabic), al-mādāris linnashir, al-Dār al-bayḍā’, 1st ed., 2000 AD.
–––. Al-shi‘r wa-tanāghum al-kawn: al-takhyil al-mūsiqā al-maḥabbah. (in Arabic), sharikat al-mādāris, Beirut, 1st ed., 2002 AD.
–––. Al-talaqqī wa-Alta’wīl: Muqārabah nasaqīyah. (in Arabic), al-markaz al-thaqāfī al-‘arabī, Beirut, 1st ed., 1994 AD.
–––. Al-tashābuh wa-al-ikhtilāf: naḥwa Minhājīyah shumūlīyah. (in Arabic), al-markaz al-thaqāfī al-‘arabī, Beirut, 1st ed., 1996 AD.
–––. Dīnāmīyat Al-naṣ: tanẓīr wa- injaz. (in Arabic), al-markaz al-thaqāfī al-‘arabī, Beirut, 3rd ed., 2006 AD.
–––. Fī s īmyā’ al- shi‘r alqadīm: dirāsah naẓarīyah wa-taṭbīqīyah. (in Arabic), dār al-thaqāfah, al-Dār al-bayḍā’, 1998.
–––. Mafāhīm Mwassa‘ah Linaẓarīyah Shi‘rīyah: al-lughah al-mūsiqā al-ḥarakah" al-juz’ al-āwal: mabādi’ wa-masārāt". (in Arabic), al-markaz al-thaqāfī al-‘arabī, Beirut, 1st ed., 2010 AD.
–––. Mafāhīm Mwassa‘ah Linaẓarīyah Shi‘rīyah: al-lughah al-mūsiqā al-ḥarakah" al-juz’ al-thānī: naẓarīyat wa-ānsāq". (in Arabic al-markaz al-thaqāfī al-‘arabī, Beirut, 1st ed., 2010 AD.
–––. Majhūl al-bayān. (in Arabic), dār ṭūbqāl, al-Dār al-bayḍā’, 1st ed., 1990 AD.
–––. Mishkāt Al-mafāhīm: al-naqid al-ma‘rifī wa-al-muthāqafah. (in Arabic), al-markaz al-thaqāfī al-‘arabī, Beirut, 2nd ed., 2010 AD.
–––. Ru’yā Al-tamāthul. (in Arabic), al-markaz al-thaqāfī al-‘arabī, Beirut, 1st ed., 2005 AD.
–––. Taḥlīl al-khiṭāb al- shi‘rī: Istrātījīyat al-tanaṣ. (in Arabic), al-markaz al-thaqāfī al-‘arabī, Beirut, 3rd ed., 1992 AD.
Tīzīnī, A. Mashrū‘ ru’ya jadīd lilfikr al-‘arabī fī al-‘aṣir al-wasīṭ: al-marḥalah al-ūlá. (in Arabic), Dār Damascus, Damascus, 1971 AD.

***************************************************************************************************

القرآن الكريم.
تيزيني، الطّيب. مشروع رؤية جديدة للفكر العربي في العصر الوسيط: المرحلة الأولى. دار دمشق، دمشق، 1971م.
جابر، يوسف. البنيويّة في النقد العربي المعاصر. كتاب الرياض 128، مؤسسة اليمامة الصحفية، الرّياض، ط1، 2004م.
ابن خلدون، عبد الرحمن. المقدّمة. تحقيق وضبط عبد الله محمَّد الدَّرويش. دار يعرب، دمشق، ط1، 2004م.
محفوظ، عبد اللطيف، وبندحمان، جمال. ومفتاح، محمد. المشروع النقدي المفتوح. منشورات الاختلاف، الجزائر، ط1، 2009م.
مفتاح، محمد. تحليل الخطاب الشّعري (استراتيجية التّناص). المركز الثقافي العربي، بيروت، ط3، 1992م.
–––. التّشابه والاختلاف: نحو منهاجيّة شموليّة. المركز الثقافي العربي، بيروت، ط1، 1996م.
–––. التّلقي والتأويل: مقاربة نسقية. المركز الثقافي العربي، بيروت، ط1، 1994م.
–––. ديناميّة النّص: تنظير وإنجاز. المركز الثقافي العربي، بيروت، ط3، 2006م.
–––. رؤيا التماثل. المركز الثقافي العربي، بيروت، ط1، 2005م.
–––. الشّعر وتناغم الكون: التخييل الموسيقى المحبة. شركة المدارس، الدّار البيضاء، ط1، 2002م.
–––. في سيمياء الشِّعر القديم: دراسة نظرية وتطبيقية. دار الثقافة، الدار البيضاء، 1989م.
–––. مجهول البيان. دار توبقال، الدّار البيضاء، ط1، 1990م.
–––. المفاهيم معالم: نحو تأويل واقعي. المركز الثقافي العربي، بيروت، ط2، 2010م.
–––. مشكاة المفاهيم: النقد المعرفي والمثاقفة. المركز الثقافي العربي، بيروت، ط2، 2010م.
–––. مفاهيم موسّعة لنظريّة شعريّة: اللغة – الموسيقى – الحركة (الجزء الأول: مبادئ ومسارات). المركز الثقافي العربي، بيروت، ط1، 2010م
–––. مفاهيم موسّعة لنظريّة شعريّة: اللغة – الموسيقى – الحركة (الجزء الثاني: نظريات وأنساق). المركز الثقافي العربي، بيروت، ط1، 2010م.
–––. النص: من القراءة إلى التنظير. المدارس للنشر، بيروت، ط1، 2000م.
النقّاش، رجاء. أدباء ومواقف. المكتبة العصريّة، صيدا. د ت.
How to Cite
Alsadian, Haitham Ali. 2022. “Worldview /Perception in Miftāh’s Critical Discourse: An Epistemological Reading in the Critical Method”. ANSAQ Journal 6 (1). https://doi.org/10.29117/Ansaq.2022.0150.
Section
Articles