The term space: from the original linguistic connotation to the idiom in contemporary Arab criticism
Abstract
In this study, we address one of the terms of the field of narratology, which is the term “narrative space” More specifically, we follow the origin of its linguistic connotation in the ancient dictionaries of the Arabic language, compared to the French language. And then we follow the shifts of this term that have led to the term’s settlement in the literary narrative critique field. This is done through an explanation of its concept and its aspects in the Arabic and western narratology, and on the other hand, we refer to other terms that are used in a similar way. The study aims to clarify the concept of “narrative space” and the problems that are faced in the definition of this concept, as well as how Western and Arab criticism scholars and theorists have approached this concept in the past, through a simple and clear approach. More specifically, we will clarify how these terms have shifted from ordinary general language to the special language used in the field of literary criticism. We start from the mapping of lexical meanings and a discussion of purely linguistic origins, and then we refer to the importance of the concept in narrative critical studies as well as the developments of this concept and its manifestations. Finally, we follow a historical and descriptive traceability of the term from its linguistic origin to its transformation into a term that expresses a particular critical concept. We will also refer to other meanings and functions and their semantic proximity to the central term. Eventually, we argue that “narrative space” has prevailed over other similar terms.
Metrics
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
spacenarrative spaceplace narrative
• ابن أبي الدنيا، عبد الله بن محمد. قرى الضيف. تحقيق: عبد الله بن حمد المنصور، ط1، منشورات أضواء السلف، الرياض،1997.
• ابن الأثير، ضياء الدين. المثل السائر في أدب الكاتب والشاعر. تحقيق: محمد محيي الدين عبد الحميد، المكتبة العصرية، بيروت، 1995.
• ابن الجوزي، عبد الرحمن بن علي. المدهش. تحقيق: مروان قباني، ط2، دار الكتب العلمية، بيروت، 1985.
• ابن منظور، الإفريقي محمد بن مكرم. لسان العرب. ط1، دار صادر، بيروت، 1414هـ.
• أبو هيف، عبد الله. "جماليات المكان في النقد الأدبي العربي المعاصر"، مجلة جامعة تشرين للدراسات والبحوث العلمية، سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية، م. 27، ع. 1، 2005.
• الأنصاري، زكريا بن محمد. الحدود الأنيقة والتعريفات الدقيقة. تحقيق: مازن المبارك، ط1، دار الفكر المعاصر، بيروت، 1991.
• باشلار، غاستون. جمالية المكان. ترجمة: غالب هلسا، ط1، دار الجاحظ للنشر، بغداد، 1980.
• بحراوي، حسن. بنية الشكل الروائي. ط1، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، 1990.
• بشير، عبد العالي. تحليل الخطاب السردي والشعري. دار الغرب للنشر والتوزيع، دون تاريخ.
• بورايو، عبد الحميد. "المكان والزمان في الرواية الجزائرية". مجلة المجاهد، مارس 1987.
• البوعلي، آسيا. "أهمية المكان في النص الروائي". مجلة نزوى، ع. 22، 2000.
• تزفيتان تودوروف، مفهوم الأدب. ترجمة: منذر عياشي، ط1، النادي الأدبي الثقافي، جدة، 1411هـ/1991م.
• الجمحي، محمد بن سلام. طبقات فحول الشعراء. تحقيق: محمود محمد شاكر، دار المدني، دون تاريخ.
• حسين، سليمان. مضمرات النص والخطاب. منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق، 1999.
• الرازي، محمد بن أبي بكر. مختار الصحاح. تحقيق: محمود خاطر، مكتبة لبنان ناشرون، بيروت، 1995.
• شريبط أحمد. "بنية الفضاء في رواية غدًا يوم جديد". مجلة الثقافة، ع. 115، 1997.
• شريبط أحمد. تطور البنية الفنية في القصة الجزائرية المعاصرة. منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق، 1998.
• طالب، أحمد. "السرد القصصي وجمالية المكان". مجلة الموقف الأدبي، ع. 403، السنة الرابعة، 2004.
• عزّام، محمّد. شعرية الخطاب السردي. دراسة من منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق، 2005.
• عزام، محمد. فضاء النص الروائي: مقاربة بنيوية تكوينية في أدب نبيل سليمان. ط1، دار الحوار، اللاذقية، 1996.
• الفراهيدي، الخليل بن أحمد. كتاب العين. تحقيق: مهدي المخزومي وابراهيم السامرائي، دار ومكتبة الهلال، دون تاريخ.
• فريجات، عادل. مرايا الرواية: دراسة تطبيقية في الفن الروائي. منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق، 2000.
• الفيصل، سمر روحي. الرواية العربية البناء والرؤيا: مقاربات نقدية. منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق، 2003.
• القاسم، سيزا. بناء الرواية: دراسة مقارنة لثلاثية نجيب محفوظ. المكتبة الوطنية الجزائرية، الهيئة المصرية للكتاب، 1984.
• القلقشندي، أحمد بن علي. صبح الأعشى في صناعة الإنشا. تحقيق: يوسف علي طويل، ط1، دار الفكر، دمشق، 1987.
• لحميداني، حميد. بنية النص السردي من منظور النقد الروائي. ط3، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، 1991.
• مجموعة من المؤلفين. الفضاء الروائي. ترجمة: عبد الرحيم حزل، إفريقيا الشرق، الدار البيضاء، 2002.
• مرتاض، عبد الملك. "في نظرية الرواية بحث في تقنيات السرد". عالم المعرفة، الكويت، 1998.
• مرتاض، عبد الملك. التحليل السيميائي للخطاب الشعري. منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق، 2005.
• مرتاض، عبد الملك. القصة الجزائرية المعاصرة. المؤسسة الوطنية للكتاب، الجزائر، 1990.
• مرتاض، عبد الملك. تحليل الخطاب السردي معالجة تفكيكية سيميائية مركبة لرواية زقاق المدق، ديوان المطبوعات الجامعية، الجزائر، 1995.
• مرتاض، عبد الملك. جمالية الحيّز في المعلقات. دراسة من منشورات اتحاد الكتاب العرب، 1998.
• مرتاض، عبد الملك. دراسة سيميائية تفكيكية. ديوان المطبوعات الجامعية، 1992.
• مرتاض، عبد الملك. في نظرية الرواية: بحث في تقنيات السرد. دار الغرب للنشر والتوزيع، دون تاريخ.
• مونسي، حبيب. مونسي. فلسفة المكان في الشعر العربي: قراءة موضوعاتية جمالية. منشورات اتحاد الكتاب العرب، دمشق، 2001.
ثانيًا: المراجع الأجنبية:
• Bourneuf, Roland. L’organisation de l’espace dans le roman. Études littéraires, Québec, Les Presses de l’Université Laval, avril 1970.
• Butor, Michel. L'espace du roman un essai sur le roman. Gallimard, Paris, 1969.
• Goldstein, Jean- Pierre. Pour lire le roman. Bruxelles, Duculot, 1983.
• Mitterand, Henri. Le lieu et le sens: l’espace parisien dans Ferragus de Balzac in Le Discours du roman, Paris, Puf,1980.
• Robert, Paul. Société du nouveau littré 'Le Robert'. Paris XIe - nouveau tirage- 1983.