The Logical Construction of Concept and the Ambiguity in Term Formation
Abstract
This research deals with the logical formulation of concepts and terminology as judgments.
Governance is a mental decision that proves the mind’s belief and turns it into
reality. In our development of the term we control the principles of reason without which
concepts are confused, and through the principle of identity it is determined that the
concept maintains its meaning and significance throughout the proving process. The
principle of non-contradiction makes it impossible to carry the attribute and not to carry
it on one particular subject at the same time.
The concept is all the attributes and characteristics in which many beings share, and the
truth is the sum of individuals who believe in the characteristics of the concept. In the
expression of perception, it becomes a definition. To avoid ambiguity, we should bear
in mind that the definition (term) is an expression of the concept – it may be holistic by
referring to a number of individuals, or it may be partially referring to a particular person.
This research examines the definition as an explanatory word that takes into consideration
the important rules of logic such as substance, close category, and qualitative
separation. It focuses on two models in order to discover the ambiguity in terms and
concepts formation. The first is based on Ibn Salah, the innovator of syllogism, and the
second is based on the assumptions of Muhammad al-Moghili, in order to identify methodological,
political and ideological limitations included in concepts and terms.
Metrics
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Logical constructionConceptsTermsTerm formationAmbiguity
ابن الصلاح. فتاوى ومسائل في التفسير والحديث والأصول والفقه. المجلد الأول. تحقيق عبد المعطي أمين قلعجي. بيروت: دار المعرفة، 1986.
ابن تيمية. الرد على المنطقيين. بيروت: مؤسسة الريان للطباعة والنشر والتوزيع، 2005.
ابن رشد. فصل المقال فيما بين الحكمة والشريعة من الاتصال. تحقيق محمد عمارة. القاهرة: دار المعارف، 1969.
ابن سهلان. البصائر النصيرية. القاهرة: بولاق، 1316هـ.
أرنولد، أنطوان ونيكول، بيار. المنطق أو فن توجيه الفكر. ترجمة عبد القادر قنيني. الدار البيضاء: المركز الثقافي العربي، 2007.
بدوي، عبد الرحمان. المنطق الصوري والرياضي. القاهرة: مكتبة النهضة المصرية، 1962.
بل، ألفرد. الفرق الاسلامية في الشمال الافريقي. ترجمة عبد الرحمان بدوي. لبنان: دار الغرب الاسلامي، 1981.
البيهقي، أحمد. مناقب الشافعي. الجزء الأول. تحقيق السيد أحمد صقر. القاهرة: مكتبة دار التراث، 1970.
ثاولس، روبيرت. التّفكير المستقيم والتّفكير الأعوج. ترجمة حسن سعيد الكرمي. الكويت: المجلس الوطني للثّقافة والفنون والآداب، 1979.
الجرجاني، عبد القاهر. أسرار البلاغة. إسطنبول: مطبعة وزارة المعارف، 1954.
الحفني، عبد المنعم. موسوعة الفِرق والجماعات والمذاهب الإسلامية. القاهرة: دار الرشاد، 1993.
طباطبائي، مصطفى. المفكرون المسلمون في مواجهة المنطق اليوناني. ترجمة عبد الرحيم ملازئي البلوشي. بيروت: دار ابن حزم للطباعة والنشر والتوزيع، 1990.
م. روزنتال. ب. يودين. الموسوعة الفلسفيّة. ترجمة سمير كرم. بيروت: دار الطليعة، د.ت.
المديوني، ابن مريم. البستان في ذكر الأولياء والعلماء بتلمسان. تحقيق محمد بن أبي شنب. الجزائر: المطبعة الثعالبية، 1908.
موساوي، أحمد. مدخل جديد إلى المنطق المعاصر. الجزء 2. الجزائر: معهد المناهج، 2007.
اليعقوبي، محمود. أصول الخطاب الفلسفي. الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية، 2009.
Lalande, André. Vocabulaire technique et critique de la philosophie. Paris: PUF, 2010.
Leibniz, G.W. Essais de théodicée sur la bonté de dieu-la liberté de l’homme et l’origine du mal. Léon Brunschvicg (trans. & chrono.). Paris: Flammarion, 1969.
Wittgenstein, Ludwig. Tractatus Logico-philosophicus. Gilles Gaston Granger (trans.). Paris: Editions Gallimard, 1992.