Linguistic Mistakes of PhD holders on Social Media Platforms: Twitter as a Model–An Analytical Inductive Study
Abstract
The current study examines the linguistic mistakes of PhD holders on social media platforms, using Twitter as a model, because they are the elite of the intellectual community. They occupy a distinguished position because they hold a high scientific qualification, and they are considered as a role model for many followers who want to take from their knowledge. Based on the analytical inductive method, the study focuses on a group of PhD holders who are expected to adhere to the linguistic rules. The study depended on gathering data and information for a random sample of 55 tweets from PhD holders with personal Twitter accounts carrying their names, of various Arab nationalities. The study then tried to analyze the language mistakes contained there. The data was structured graphically and statistically to show the percentages collected from the study sample analysis. The study discovered the following: spelling mistakes reaching 73% in the study sample. Grammatical and morphological mistakes were found in the basic rules of the Arabic language, accounting for 27%. The study recommended the importance of media awareness of the importance of the Arabic language in contemporary reality, and the implementation of workshops and seminars through which applied ideas can be presented, and the exchange of opinions and scientific dialogues for the proper linguistic employment of the Arabic language on Social Media Platforms.
Metrics
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Linguistic mistakesPhD holdersApplied LinguisticsLanguage and information networkSocial media
al-Bakr, Fahd. "al-akhṭāʼ al-imlāʼīyah al-shāʼiʻah ladá ṭālibāt al-ṣaff al-thālith mutawassiṭ: tshkhyṣhā wa - asbābuhā" (in Arabic), Majallat al-ʻUlūm al-Insānīyah wa-al-Ijtimāʻīyah, Jāmiʻat al-Imām Muḥammad ibn Saʻūd al-Islāmīyah, Saudi Arabia, 2009.
al-Fākihī, ʻAbd Allāh. sharḥ Kitāb al-ḥudūd fī al-naḥw (in Arabic), Taḥqīq: al-Mutawallī Ramaḍān Aḥmad al-Damīrī, Maṭbaʻat Wahbah, Cairo, 1993.
al-Ḥamalāwī, Aḥmad. Shadhā al-ʻurf fī Fann al-ṣarf (in Arabic), al-Maktabah al-ʻAṣrīyah, Beirut, 2009.
al-Jurjānī, ʻAlī. Muʻjam altʻryfāt (in Arabic), Dār al-Faḍīlah, Cairo, 1992.
al-Khaṭīb, ʻAbd al-Laṭīf. uṣūl al-imlāʼ (in Arabic), Dār Saʻd al-Dīn, Damascus, 1994.
al-Rāzī, Zayn al-Dīn. Mukhtār al-ṣiḥāḥ (in Arabic), al-Maktabah al-ʻAṣrīyah, Beirut: 1999.
al-Sāmarrāʼī, Fāḍil Ṣāliḥ. maʻānī al-naḥw (in Arabic), Dār al-Fikr lil - Ṭibāʻah wa - al-Nashr wa - al-Tawzīʻ, Jordan , 2000.
al-Tuwayjirī, ʻAbd al-ʻAzīz. Mustaqbal al-lughah al-ʻArabīyah (in Arabic), Manshūrāt al-Munaẓẓamah al-Islāmīyah lil - Tarbiyah wa - al-ʻUlūm wa - al-Thaqāfah, Icesco, Morocco, 2015.
Bishr, Kamāl. al-lughah bayna al-taṭawwur wa - fikrat al-khaṭaʼ, Majallat al-lughah al-ʻArabīyah al-Miṣrīyah (in Arabic), Manshūrāt Majmaʻ al-lughah al-ʻArabīyah al-Miṣrīyah, Cairo, 1988.
Faraḥāt, Fādī. al-wāfir fī al-imlāʼ wa - akhawātuhā (in Arabic), Dār al-Fikr, Beirut, 2016.
Ḥasan, ʻAbbās. al-naḥw al-Wāfī (in Arabic), Dār al-Maʻārif, Cairo, 1996.
Ibn al-Khabbāz, Aḥmad ibn al-Ḥusayn. tawjīh al-Lumaʻ (in Arabic), Taḥqīq: Fāyiz Zakī, Dār al-Salām lil - Ṭibāʻah wa - al-Nashr wa - al-Tawzīʻ wa - al-Tarjamah, Cairo, 2007.
Ibn al-Ṣāʼigh, Muḥammad ibn Ḥasan. al-Lamḥah fī sharḥ al-Mulḥah (in Arabic), Taḥqīq: Ibrāhīm al-Ṣāʻidī. Ṭ1. al-Madīnah al-Munawwarah: ʻImādat al-Baḥth al-ʻIlmī bi - al-Jāmiʻah al-Islāmīyah, 2004.
Ibn manẓūr. Lisān al-ʻArab (in Arabic), Dār Ṣādir, Beirut, 1997.
Ibn Yaʻīsh, Yaʻīsh ibn ʻAlī. sharḥ al-Mufaṣṣal lil - Zamakhsharī (in Arabic), Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, Beirut, 2001.
Kirīstāl, Dīfīd. al-lughah wa - shabakat al-maʻlūmāt al-ʻĀlamīyah (in Arabic), Taḥqīq: Aḥmad al-Khaṭīb, al-Markaz al-Qawmī lil - Tarjamah, Cairo, 2010.
Majmaʻ al-lughah al-ʻArabīyah. al-Muʻjam al-Wasīṭ (in Arabic), Maktabat al-Shurūq al-Dawlīyah, Cairo, 2005.
Ramaḍān, Muḥammad. al-manhaj al-Nabawī fī Taʻlīm al-lughah al-ʻArabīyah (in Arabic), Maktabat tshybāswnj.
***********************************************************************************************
ابن الخباز، أحمد بن الحسين. توجيه اللمع. تحقيق: فايز زكي، دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة، مصر، 2007.
ابن الصائغ، محمد بن حسن. اللمحة في شرح الملحة. تحقيق: إبراهيم الصاعدي. عمادة البحث العلمي بالجامعة الإسلامية، المدينة المنورة، المملكة العربية السعودية، ط1، 2004.
ابن منظور. لسان العرب. دار صادر، بيروت، ط1، 1997.
ابن يعيش، أبو البقاء يعيش بن علي. شرح المفصل للزمخشري. دار الكتب العلمية، بيروت، ط1، 2001.
أبو حيان، محمد بن يوسف. شرح التسهيل المسمى "تمهيد القواعد بشرح تسهيل الفوائد، تحرير: علي محمد فاخر وآخرين. دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة، القاهرة، 2007.
بشر، كمال. "اللغة بين التطور وفكرة الخطأ". مجلة اللغة العربية المصرية، منشورات مجمع اللغة العربية المصرية، القاهرة، 1988.
البكر، فهد. "الأخطاء الإملائية الشائعة لدى طالبات الصف الثالث متوسط: تشخيصها وأسبابها". مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، المملكة العربية السعودية، ع8، 2009.
التويجري، عبد العزيز. مستقبل اللغة العربية. منشورات المنظمة الإسلامية للتربية والعلوم والثقافة، إيسسكو، المملكة المغربية، ط2، 2015.
الجرجاني، علي. معجم التعريفات. القاهرة: دار الفضيلة، القاهرة، 1992.
حسن، عباس. النحو الوافي. دار المعارف، القاهرة، ط13، 1996.
الحملاوي، أحمد. شذا العرف في فن الصرف. المكتبة العصرية، بيروت، 2009.
الخطيب، عبد اللطيف. أصول الإملاء. دار سعد الدين، دمشق، ط3، 1994.
الرازي، زين الدين. مختار الصحاح. المكتبة العصرية، بيروت، ط5، 1999.
رمضان، محمد. المنهج النبوي في تعليم اللغة العربية. مكتبة تشيباسونج (د.ت).
السامرائي، فاضل. معاني النحو. دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، الأردن، 2000.
الفاكهي، عبد الله. شرح كتاب الحدود في النحو. تحقيق: المتولي رمضان أحمد الدميري. مطبعة وهبة، القاهرة، ط2، 1993.
فرحات، فادي. الوافر في الإملاء وأخواتها. دار الفكر، بيروت، 2016.
كريستال، ديفيد. اللغة وشبكة المعلومات العالمية، تحقيق: أحمد الخطيب. المركز القومي للترجمة، القاهرة، ط1، 2010.
مجمع اللغة العربية. المعجم الوسيط. مكتبة الشروق الدولية، مصر، ط4، 2005.