Arabic linguistics in the book of Sibawayh in the Light of Modern Western Linguistics
Abstract
Despite the great variation in the circumstances that reveal both the Arab and Western approaches and the special historical and cultural contexts that characterize each one of them, the comparison is no longer between Sibawayh’s curriculum or other ancient Arabic linguists in the study of language. Paradoxically because of the comparison between languages belonging to different linguistic families, there is a great deal of similarity in the attitudes, views and theories related to linguistic research that may reveal to the contemplator and the discoverer that they are from one source. Evidence of this phenomenon has been acknowledged by senior researchers like Carter.
The area of study is not the identification of the progress and the precedence of Sibawayh, but the discovery of the common features of what has been written in the book for centuries, and the modern Western trends such as sociolinguistics and linguistic anthropology. In addition to the philosophy, psychology and deliberation (pragmatic approach), which is a strong relationship with the reporting and its effective role in the detection of the purposes of the speakers, it is surprising that the researcher finds all that corresponds to these trends and Western theories in the book of Sibawayh. This is illustrated by the comparison between Sibawayh and the most prominent Western linguists, namely, de Saussure and Malinowski, Blumvid and Kvtkinstaan, Habermas, Austin, and others. In this research, I intend to address the Arabic linguistics through Sibawayh’s book from the perspective of modern western linguistics.
Metrics
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
GrammarLinguisticsSibawayhWestern studiesCurriculumComparison
الجاحظ، أبو عمرو. البيان والتبيين. تحقيق درويش جويدي، بيروت: المكتبة العصرية، 2001.
الخالدي، سارة. أثر سياق الكلام في كتاب سيبويه.
الراجحي، عبده. النحو العربي. بيروت: دار النهضة العربية، 1979.
السعدان، محمود. علم اللغة: مقدّمة للقارئ العربي. مصر: دار المعارف، 1962.
الطليحي، ردة. دلالة السياق. رسالة دكتوراه، مكة المكرمة: جامعة أم القرى، 2002.
المبرد، محمد بن يزيد. الكامل. القاهرة: دار الفكر العربي، 1997.
الموسى، نهاد. نظرية النحو العربي. ط 1، عمان: كلية الآداب بالجامعة الأردنية، 1987.
الموسى، نهاد. "الوجهة الاجتماعية في منهج سيبويه"، مجلة حضارة الإسلام. ع 1، (1974).
خليل، حلمي. من تاريخ النحو العربي. الإسكندرية: دار المعرفة الجامعية، 1995.
دلاش، الجيلالي. مدخل إلى اللسانيات التداولية، ترجمة: محمد يحياتن، ديوان المطبوعات الجامعية، 1983.
دي سوسير، فرديناند. محاضرات في اللسانيات العامة. ترجمة: عبد القادر قنيني، إفريقيا الشرق، 1987.
سيبويه، عمرو بن عثمان. الكتاب. القاهرة: مكتبة الخانجي، 1988.
عبد الرحمن، طه. اللسان والميزان أو التكوثر العقلي. بيروت: المركز الثقافي العربي، 1998.
كاريلو، مانويل ماريا. خطابات الحداثة. ترجمة: إدريس كثير وعز الدين خطاب، ط 1، فاس: دار ما بعد الحداثة، 2001.
موريس، شال. أسس نظرية الرموز.
نصر الدين، بوحساين. "سيبويه والنقد اللساني العربي"، مجلة دراسات أدبية، دورية محكّمة، مركز البصيرة للبحوث والاستشارات والخدمات التعليمية، دار الخلدونية للنشر والتوزيع، الجزائر، ع 8، (2010).
Austin, J. L. How to do things with words. Oxford University Press, 1981.
Clark, Herbert H. “Word association and linguistic theory”, in New Horizons in Linguistics. England: Penguin Books, 1972.
Forster, Michael. Wittgenstein on the arbitrariness of grammar. Princeton University Press, 2004.
Lyons, John. New horizons in linguistics. England: Penguin Books, 1972.
Lyons, John. Chomsky. The Harvester Press.
Malinowski, Bronislaw. The dilemma of contemporary linguistics in language in culture and society, New York: Harper and Row, 1964.
Malinowski, Bronislaw. “The Problem of Meaning in Primitive Languages”, Supplement I to
Ogden, C. K./Richards, I. A., The Meaning of Meaning (London: Routledge/Kegan Paul), 1923.
Pérélaman and Tytéca, Traité de l’argumentation.
Wittgenstein, Ludwig. Philosophical Investigations. Oxford: Blackwell Publishing, 2001.
Wittgenstein, Ludwig. Rules, grammar and necessity. Baker G.P. Oxford, 1985.